Tuesday, February 22, 2011

Daripada sahabat yang perihatin( renung-renugkan)

Benar - Dari mata kepala saya sendiri.Tepung roti canai diuli dengan
kaki..

Assalamualaikum,
Tiada niat mengganggu anda semua sedang bekerja sempena musim gaji awal &
minggu bonus pasti ceria semua..
cuma saya ingin berkongsi apa yg saya lihat dengan mata kepala sendiri.
Kejadian Pertama: (Ia berlaku jumaat lepas)
Kebiasaannya wife akan sediakan sarapan & bekalan untuk anak2 ke sekolah
seawal 4.30pagi. Oleh kerana di suatu pagi
Jumaat hujan renyai2 pula, sy bangun 5.15am dan bercadang nak beli roti
telor & roti boom untuk sarapan & bekalan anak sekolah
saya ke kedai mamak 24jam "restoran _______ korner"
disebabkan cuaca sejuk, saya guna la toilet restoran tu..bila keluar toilet
yg bersebelahan stor bawang tepung gandum susu
terdengar orang gelak2...saya pun menolak lah pintu papan plywood stor
tu...alangkah terkejut saya 2 lelaki mamak ni sedang
memijak-mijak tepung bercampur telur dgn susu dalam sebuah besen aluminium
berkaki ayam berkain sarong putih
(anda mungkin pernah tengok ASTRO macam mana anggur dipijak ramai di Francis
untuk jadikan arak)
saya tegur " apa u bikin"
sorang tu boleh cakap melayu pelat 'esok pagi punya'
saya tanya lagi " itu untuk apa'
dia jawab 'roti canai'
saya pun blaa coz awal pagi tokeh dia xder...bila saya cerita pada kawan yg
juga tuan punya kedai tomyam pandan indah..
kawan saya jawab 'yg pijak dengan kaki tu lah bangsa kita suka makan
pagi-pagi siap minta banjir/tampal'
Aduan telah dibuat tetapi restoran tu masih beroperasi lagi maklum lah MPAJ
milik siapa...sedangkan berpuluh-puluh rumah urut
disko pub tumbuh macam cendawan di Pandan Indah inikan kes tepung di uli dgn
kaki...
Kejadian Kedua
Ini pengalaman dgn mata kepala adik lelaki saya di sebuah restoran mamak
_________ gelas besar di Cheng, Melaka.
lepas dia tengok bola Chelsea lewat 5pagi, dia pun pergi belakang restoran
untuk ambil kereta coz masa game tu
parking penuh...kata adik saya, dia ternampak 3 lelaki mamak ni memijak2
tepung roti canai juga dalam besen
Kejadian Ketiga
Ini cerita dr sahabat saya ahad lepas dia terserempak di restoran ________
bandar tasik selatan
Juga mamak memijak pijak tepung roti canai di bahagian dapur belakang yg
berkepungkan kerusi2 plastik yg bersusun..
kata kawan sy...mereka siap gesel-geselkan tepung tu dengan tumit dan betis.
Saya berharap anda teliti dulu ...jika boleh...
Saya suka bersantai di Mamak coz skrin besar, luas, pekerja dia xmasuk
campur apa sahaja urusan kita xmacam restoran
tomyam yg xboleh santai lama-lama.

No comments:

Post a Comment